"Autorski wybór najlepszych opowiadań Tove Jansson. Tworzą one portret jednej z najbardziej twórczych artystek XX wieku. Książka (wydana po raz pierwszy w oryginale w 1997 roku) była pożegnaniem Tove z twórczością pisarską, ostatnią wiadomością wysłaną do czytelników."
lubimyczytac.pl 

Trudno mi jest zebrać myśli po lekturze tego zbioru. Trudno mi przede wszystkim dlatego, że ciągle jeszcze brak mi doświadczenia w czytaniu i recenzowaniu takiej formy wypowiedzi, jak opowiadanie. Może też dlatego, że na tapetę zawsze biorę opowiadania tak znakomitej i niekwestionowanej mistrzyni, jak pani Tove Jansson. 
Jej nazwisko od razu przykuło moją uwagę, kiedy buszowałam po jednej z poznańskich księgarni. Malutki napis na okładce "opowiadania" był słowem kluczem do kupna książki. Może tym razem czegoś się nauczę, zinterpretuję coś więcej, odnajdę to ukryte drugie dno, jakie bardzo często napotykałam z utworach tej autorki?... Cóż - przyznaję - pokonała mnie po raz kolejny. 
Ale lektura owych opowiadań była czystą przyjemnością i niekiedy mega rollercoasterem. Zanim zdążyłam wciągnąć się w fabułę jednego opowiadania, ono kończyło się w najmniej oczekiwanym miejscu, a stronę później, byłam już gdzie indziej. Moja wyobraźnia szalała, analityczna część mózgu również, starając się wyczytać 'między wierszami' wszystko, co jest możliwe do wyczytania. Chciałam zaczerpnąć możliwie jak najwięcej tego kunsztu, nauczyć się pisać chociaż w minimalnym stopniu tak jak Jansson. Potrafić odrzeć rzeczywistość z wszelkich niepotrzebnych ozdobników, potrafić pisać "sucho", oszczędnie, ale dosadnie i prawdziwie. Tak właśnie pisała Tove Jansson. Dziś niewiele pisarzy jest w stanie powtórzyć lub choć zbliżyć się do perfekcyjnego pióra pisarki. Mimo upływu lat, jej twórczość jest wciąż popularna i czytana na całym świecie. Być w choć jednym procencie tak utalentowanym jak ona... Marzenie... 

Wiadomość jest lekturą zdecydowanie dla dojrzałych i wytrawnych odbiorców. Poszukiwaczy tego, czego nie widać na pierwszy rzut oka, dla fanów analizowania każdego, choćby najmniejszego słowa. Polecam się z nią zmierzyć. Nie będziecie żałować. 

10/10 

Tytuł: Wiadomość
Autor: Tove Jansson
Wydawnictwo: Wydawnictwo Marginesy 
rok wydania oryginału: 1997
rok wydania: 2015 
okładka: miękka
liczba stron: 320 

2 komentarze:

  1. Chyba się skuszę na tę książkę :)
    Dodaję do obs i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń