"Nazywam się Aganetha Smart i mam 104 lata. Przeżyłam wszystkich, których kochałam i którzy kochali mnie (...)". 
Życie Aganethy Aggie Smart nie było usłane różami; urodziła się i wychowała na rodzinnej farmie w jednym z kanadyjskich hrabstw wraz z licznym rodzeństwem. Niemal wszyscy jej przyrodni bracia nie żyją. Jej najlepszą towarzyszką jest Fannie, siostra "z pierwszej matki".
Jej proste, skromne, ale i niełatwe życie biegło właściwym dla siebie torem do czasu, kiedy Aggie wybrała się w podróż do swojego brata George'a do Toronto. Już wtedy wiedziała, że nie wróci do domu.
Aganetha była stworzona do biegania. Było to jedyną rzeczą, która sprawiała jej satysfakcję, a wkrótce stało się jej sposobem na życie. Dzięki swojej wytrwałej i ciężkiej pracy dostaje się do lekkoatletycznego klubu dla dziewcząt i zostaje zakwalifikowana do olimpijskiego biegu na osiemset metrów podczas Igrzysk Olimpijskich w Amsterdamie w 1928 roku. Zdobywa tam złoty medal, uznanie oraz pierwsze propozycje pracy. Aggie w wieku dwudziestu lat dochodzi do szczytu sławy i rozpoznawalności. Okazuje się jednak, że nic nie jest wieczne.

Nigdy nie spotkałam się z twórczością Carrie Snyder. Nie wiedziałam, czego spodziewać się po Biegaczkę, jej debiutanckiej powieści. Zauważyłam ją na ostatniej półce w bibliotece; mój wzrok przyciągnęła przede wszystkim okładka o subtelnych, kobiecych kolorach. Tytuł "Biegaczka" niby nie obiecuje wiele - zapewne to książka o dziewczynie, która biega. Jakże łatwo dałam się wyprowadzić w pole...

Prolog zawiera niemal całą kwintesencję tej powieści i rozbudza chęć czytania. Bardzo skutecznie, zwłaszcza, że kolejne rozdziały wprowadzają nas w historię, której nie da się tak szybko zapomnieć. Prawdę mówiąc - trudno się od niej oderwać. Moje ulubiony, poetycki język i wyszukany styl pisania sprawiały, że łapczywie chłonęłam każde kolejne słowo.
Książka napisana jest z perspektywy całego życia bohaterki, która przeplatana jest z teraźniejszą historią. Obie te płaszczyzny są doskonale ze sobą skomponowane; każda jest dostatecznie rozwinięta, a wszelkie wątki zostały "doprowadzone" do końca.
Stworzonym przez autorkę bohaterom i dialogom nie mam nic do zarzucenia; postacie są realne, rozmowy między nimi niewymuszone i naturalne. Nic podczas czytania nie wywołało "zgrzytów" i bardzo przyjemnie mi się ją czytało. Szkoda tylko, że tak szybko się skończyła.

Biegaczka jest wspaniałą pozycją dla każdego, kto szuka niebanalnej, wciągającej historii. Mimo tego, iż w fabule dominuje temat śmierci, nie jest to książka przygnębiająca. Daje raczej nadzieję i pokazuje, jak ważne w życiu jest to, co się kocha. I żeby robić to, bez względu na cenę.
Piękna i poruszająca. Gorąco polecam.

8,5/10 

Tytuł: Biegaczka 
Autor: Carrie Snyder
Wydawnictwo: W.A.B
okładka: miękka
liczba stron: 352


Brak komentarzy: