Waris pochodzi z Somalii i jako członek plemienia nomadów, wychowała się i dorastała na pustyni, w otoczeniu dzikiej przyrody i zwierząt.
Według tradycji, dziewczynki w wieku trzynastu lat przechodzą rytuał obrzezania i wydania za mąż - Waris przeszła ten rytuał w wieku zaledwie pięciu lat.
Wiedziała, że jest inna i czuła, że należy do innego świata; wielkiego i ucywilizowanego, gdzie kobiety traktowane są z szacunkiem. Podejmuje decyzję o ucieczce z Somalii, która zaważy na całym jej późniejszym życiu.

Sporo czasu zajęło mi zastanawianie się nad napisaniem recenzji tej książki. Przeczytałam, właściwie pochłonęłam ją dwa lata temu i przeżyłam niemały wstrząs. I miałabym przez to przechodzić jeszcze raz? Cóż, postanowiłam, że spróbuję.
Wypatrzyłam ją w wielkim koszu książek na wyprzedaży w jakimś supermarkecie. Moją uwagę przykuła przede wszystkim twarz tej kobiety; pewnie patrzącej w obiektyw, bez najmniejszego cienia strachu w ciemnych oczach. Podświadomie czułam, że to opowieść o silnej kobiecie, być może nawet takiej, która ma za sobą coś w rodzaju traumy, przeżyła jakiś trudny czas, co ukształtowało w jej spojrzeniu taką hardość. Tytuł ani opis nie odgrywał tutaj żadnej roli - musiałam mieć tę książkę.
Kwiat pustyni to biograficzna opowieść somalijskiej modelki, Waris Dirie. Dowiadujemy się o realiach życia na pustyni, o poszczególnych rolach każdego członka społeczności nomadów, jak funkcjonują, jak radzą sobie z trudnym klimatem. I jak traktowane są somalijskie kobiety.
Nie zdawałam sobie sprawy, że istnieje coś takiego, jak obrzezanie kobiet. Nie mieściło mi się w głowie, że w dzisiejszych czasach to się może dziać naprawdę! A kiedy pomyślę sobie, że do dziś istnieją plemienia i dziewczynki, które przechodzą tę masakrę, skóra mi cierpnie...
Waris zostaje obrzezana w wieku pięciu lat, to już w ogóle jest dla mnie niemożliwe do pojęcia. Udaje jej się jednak szczęśliwie uciec z kraju i od zaaranżowanego przez ojca małżeństwa. Obdarzona niezwykłą urodą zostaje zauważona przed fotografa, który otworzył jej drogę do światowej kariery w modelingu.

Książka napisana jest świetnie; wciąga, głęboko porusza, wywołuje szok, wzruszenie i uśmiech. Otworzyła mi oczy na to, co dzieje się w krajach Trzeciego Świata, a przykład Waris Dirie uświadomił mnie o tym, jak silne i dzielne potrafią być kobiety. Kobiety z misją.

Kwiat pustyni to pierwszy tom opowieści somalijskiej modelki, ale do tej pory nie dojrzałam jeszcze do jej kontynuowania. Czuję jednak, że muszę to zmienić.
To książka pełna głębokich i trafnych przemyśleń. Dla każdej kobiety. Polecam z całego serca.

-/10 

Tytuł: Kwiat pustyni. Z namiotu nomadów do Nowego Jorku, tom I
Autor: Waris Dirie, Cathleen Miller
Wydawnictwo: Świat Książki
rok wydania: 2011
okładka: miękka
liczba stron: 256

Brak komentarzy: