Opis:

Od lotniska Silverstone do Abu Zabi. Od Giuseppe Fariny i Juana Manuela Fangio do Lewisa Hamiltona i Maksa Verstappena. Od Alfy Romeo i Ferrari do Mercedesa i Red Bulla. Formułę 1 można streścić w trzech słowach: szybko, szybciej, najszybciej.Oto jej historia widziana Sokolim Okiem Mikołaja Sokoła, który obserwował z bliska niemal 200 wyścigów F1.

Dlaczego Ferrari nie wzięło udziału w pierwszym wyścigu w historii Formuły 1? Co było nie tak z oponami Michelin, że większość stawki odmówiła startu w pamiętnym Grand Prix USA w 2005 roku? Dlaczego Ayrton Senna nigdy nie odpuszczał? Czy Robert Kubica miał szansę na mistrzostwo świata?

Książka jednego z najpopularniejszych dziennikarzy zajmujących się Formułą 1 w Polsce opowiada o najważniejszych, najciekawszych, najbardziej emocjonujących, decydujących, nietypowych wydarzeniach i kluczowych postaciach w historii F1. Nie brakuje tu także polskiego akcentu – opowieści związanych z ekscytującą karierą Roberta Kubicy.

Wykorzystując zakulisowe informacje, Mikołaj Sokół kreśli ponad 600-stronicową opowieść, w której każde Grand Prix to pretekst do spojrzenia na Formułę 1 z szerszej perspektywy i ukazania zachodzących w niej zmian. Wszystko zostało wzbogacone wspaniałymi zdjęciami autora, który wykonał je, z bliska obserwując zmagania najlepszych kierowców. To książka dla wszystkich kochających świat sportu i rywalizacji, a nie tylko zagorzałych fanów F1.

Lubimy czytać 

Moja opinia: 

Kto w miarę regularnie zagląda na mojego bloga, wie, jak wielką miłością darzę tę dyscyplinę sportu. Formuła 1 to wielka, jedna z tych najpiękniejszych, część mojego życia i niejednokrotnie w przeszłości była jedynym powodem do uśmiechu. 

Autor książki, o której dziś mówię, miał niesamowity wpływ na kształtowanie we mnie pasji do królowej motorsportu. Ogrom wiedzy Mikołaja Sokoła na jej temat, bardzo przystępne komentowanie zmagań na żywo, mnóstwo niuansów technicznych, anegdotki z historii F1, z życia jej najważniejszych bohaterów - mój dziewięcioletni/dziesięcioletni umysł chłonął to wszystko niczym gąbka i pomimo bardzo młodego wieku uformowało się we mnie coś na kształt bardzo dojrzałej i poważnej pasji. Miłość do Formuły 1 trwała ze mną przez trudy dorastania i pierwszych, dosyć ciężkich dla mnie, lat dorosłości. Dziś, gdy uporałam się z dręczącą mnie depresją i demonami przeszłości, wciąż daje mi niesamowitą radość i spełnienie. A pan Mikołaj Sokół wydał książkę, którą uważam za encyklopedię, swoistą biblię dla miłośników tego sportu. 

Szybko, szybciej, najszybciej to podróż przez osiemnaście (tylko i aż) Grand Prix, których przebieg miał znaczący wpływ na rozwój i dalsze losy Formuły 1. Poznajemy same zalążki, pierwsze kroki, wzloty i upadki najszybszej serii wyścigowej świata, ludzi, którzy ją kształtowali i dzięki swoim niesamowitym wyczynom na torze - a także poza nim - wpisali się złotymi zgłoskami w annałach F1. Bardzo - pozytywnie zresztą - zaskoczyła mnie forma rozdziałów; każdy z nich dotyczy nie tylko jednego konkretnego wydarzenia, ale bardzo zgrabnie i obrazowo nawiązuje do innych, równie ważnych czy interesujących historii z danego sezonu. 

Śledzę pisemne poczynania pana Sokoła także na jego blogu "Sokolim Okiem" i w branżowym piśmie GP Racing od dawna, więc solidny warsztat pisarski, lekkie pióro i dziennikarski kunszt był i jest mi dobrze znany. Nie było pod tym względem żadnych rozczarowań. Pod sam koniec książki naliczyłam jednak kilka powtórzeń i błędów, ale rzuciły mi się w oko chyba tylko dlatego, że mam obsesję na tym punkcie i wiążę swoją przyszłość z zawodem edytora tekstów :) Nie przeszkadzają one absolutnie w pozytywnym odbiorze książki, przez którą - pomimo obszerności - płynie się bardzo szybko i przyjemnie. 

Czy jest to pozycja dla osób, które nie mają zbyt wiele wspólnego z Formułą 1? I tak, i nie. Z jednej strony świat F1 to dosyć hermetyczne środowisko i tylko osoby, które naprawdę z zaangażowaniem i pasją śledzą jej zmagania, będą w stanie czerpać z tej książki maksimum jej wartości. Z drugiej - myślę, że jest ona na tyle dostępna i pobudzająca wyobraźnię, że jest w stanie zainteresować czytelników tym wyjątkowym sportem. 

Miałam niesamowitą przyjemność spotkać się z panem Sokołem w Muzeum Górnictwa i Sportów Motorowych z okazji promocji jego książki. Był to również smutny, ale wyjątkowy dzień dla każdego fana F1, bowiem 1 maja wypada rocznica śmierci trzykrotnego mistrza świata, Ayrtona Senny. Muzeum oraz jedyna ulica w Polsce, której patronuje brazylijski kierowca, znajdują się w Wałbrzychu.
Był to bardzo inspirujący moment, bo mogłam usłyszeć głos - jeden z ważniejszych głosów - mojego dzieciństwa, zamienić kilka słów i podziękować za te wszystkie weekendy wyścigowe, w czasie których był on obecny w moim domu. 

Konkretna, rzetelna, napisana naprawdę z miłością do Formuły 1. To obowiązkowa pozycja dla każdego fana wyścigowego świata. 

10/10

Tytuł: Szybko, szybciej, najszybciej. Formuła 1 Sokolim Okiem
Autor: Mikołaj Sokół
Wydawnictwo: SQN
rok wydania polskiego: 2022
okładka: twarda
liczba stron: 608

Brak komentarzy: