Anna Elliot, mimo swojej urody, wdzięku i dobroci wciąż żyje samotnie. Wrz z ojcem, sir Walterem i starszą siostrą Elżbietą mieszkają w Kellynch Hall, w angielskim hrabstwie Somerset. Nie jest jej łatwo; w wieku szesnastu lat straciła matkę, jest ignorowana przez pozostałych członków rodziny, zadufanych i widzących świat po czubek własnego nosa, ojca i siostrę.
Anna jest najbardziej rozsądną i mądrą ze wszystkich trzech sióstr. Pokornie przyjmuje to, co przyniesie jej los, bezinteresownie niesie pomoc, zwłaszcza swojej zamężnej siostrze Mary, u której zamieszkuje po przeprowadzce sir Waltera i Elżbiety do Bath. Dzięki tej zmianie Anna zyskuje nie tylko spokój, zadowolenie z bycia użyteczną i gromadkę przyjaciół. Pewnego dnia wśród nich pojawia się ktoś jeszcze, ktoś, kto był dla Anny bardzo bliski i którego z powodu perswazji pewnej osoby, musiała porzucić. czy minione pełne bólu lata zdołały zmienić ich wzajemne uczucie? Czy tym razem własne szczęście okaże się dla Anny najważniejsze?

Kiedy mówi się o Jane Austen, na myśl przychodzą nam głównie Rozważna i romantyczna lub Duma i uprzedzenie. O Perswazjach słyszałam bardzo niewiele, ale kiedy dowiedziałam się, że jest to pośmiertnie wydana powieść autorki, nie zastanawiałam się długo nad jej zakupem. Zwlekałam za to z jej przeczytaniem, nad czym teraz poważnie ubolewam. To jedna z lepszych książek Austen (czyżbym się powtarzała?) o bardzo wnikliwym i dobrze skonstruowanym obrazie psychologicznym głównej bohaterki. Niebanalny i interesujący romans, nieco ciekawych zwrotów akcji, miłosnych zawiłości i happy end dla wszystkich bohaterów - wszystkich, którzy sobie na niego zasłużyli.

Nie sposób mi jest opisać, jak bardzo nie znoszę snobów i zadufanych ludzi - do takich z pewnością należą sir Walter i Elżbieta. Kiedy tylko pojawili się w powieści wiedziałam, że nie będzie z nimi żadnej przyjaźni. Krętacz i dwulicowiec kuzyn Elliot zniechęcił mnie do siebie od razu i z niemałą satysfakcją śledziłam jego popadające w ruinę podstępne plany.

Czego można nauczyć się od Anny? Że trzeba pozostawać wiernym sowim uczuciom, ze spokojem i godnością przyjmować nawet ciężkie do pokonania przeciwności losu, być dobrym i uczciwym dla innych. A przede wszystkim nie pozwalać na to, by ktoś inny decydował w sprawach naszego serca.

Tę powieść, jak każdy utwór Jane Austen - polecam każdemu - bez żadnych wyjątków. To doskonała książka na weekend lub urlop oraz obowiązkowa pozycja dla miłośnika angielskiej literatury.

10/10

Tytuł: Perswazje
Autor: Jane Austen
Wydawnictwo: Świat Książki
okładka: miękka
liczba stron: 256

2 komentarze:

  1. Literaturę angielską uwielbiam, a szczególnie powieści pochodzące z okresu epoki wiktoriańskiej. Perswazje już od kilku miesięcy znajdują się na mojej półce, a Twoja recenzja zachęciła mnie do przełożenia książki na górę stosu "do przeczytania". Może się uda jakoś niedługo! Ciekawi mnie, jak tym razem autorka wykreowała portret psychologiczny głównej bohaterki :)

    SzumiąBooki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że dzięki mojej recenzji postanowiłaś szybciej zaznajomić się z Perswazjami! :D Myślę, że będziesz zadowolona z tej lektury ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń