Po śmierci Henry'ego Dashwood, jego żona i córki zmuszona jest opuścić posiadłość w Norland Park i przeprowadzić się do skromniejszego domu. Brak wystarczających funduszy na dalsze, wygodne życie spędzał sen z powiek pani Dashwood, lecz jej największym zmartwieniem było dobre wydanie za mąż jej najstarszych córek.
Elinor, rozsądna i pełna wdzięku dziewczyna oraz wrażliwa i impulsywna Marianne - obie stanęły przed szansą na miłość, ale czy ona zdoła je zmienić? Czy Elinor nauczy się okazywać uczucia? I czy Marianne zdoła opanować swój temperament?



Rozważna i romantyczna to jedna z najgłośniejszych i najlepszych powieści Jane Austen i z pewnością, moja ulubiona. Wspaniale zestawione ze sobą dwa skrajnie różniące się od siebie charaktery sióstr, z pełną kaprysów miłością w tle. Do tego charakterystyczny, subtelny humor pisarki - to wszystko składa się na jej popularność, mimo zmieniających się trendów i gustów czytelników. Niejednokrotnie wychwalałam jej styl oraz talent pisarski, doskonałość i prawdziwość w kreowaniu bohaterów. A przede wszystkim język! Język, który teraz staje się coraz bardziej ubogi i mdły - między innymi to właśnie jest przyczyną, dla którego tak lubię sięgać po XIX-wieczną twórczość.

Serce czy Rozum?


Która z głównych bohaterek najbardziej przypadła mi do gustu? Starałam się przyporządkować swoje cechy charakteru do którejś z nich, lecz są tak skrajne, że w ich zestawieniu wypadałam raczej dokładnie między nimi. Myślę, że najbliższa byłaby mi jednak Elinor, bo ja również jestem zdania, że w miłości - przede wszystkim - należy zachować umiar i zdrowy rozsądek.

O książce mogę powiedzieć krótko - genialna. Jest typowym przykładem literatury wiktoriańskiej, pełnej dynamicznych, kobiecych bohaterek, dworskiego klimatu i swoistego stylu wypowiedzi. Bardzo dobrze, prawdziwie i obszernie przedstawione portrety psychologiczne bohaterów, ich przemyślenia i uczucia. Genialność - nic dodać, nic ująć.

~*~ 

Rozważna i romantyczna doczekała się kilku ekranizacji, ja zaś chciałabym gorąco polecić film Anga Lee, z bardzo dobrą aktorką obsadą: Emmą Thompson, Kate Winslet oraz wspaniałym Alanem Rickmanem, który jako wielokrotny "czarny charakter" udowodnił, że potrafił zagrać pełnego wrażliwości romantyka.

10/10 

Tytuł: Rozważna i romantyczna
Autor: Jane Austen
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
okładka: miękka
liczba stron: 312

Brak komentarzy: